Ryssland är fortfarande den största konsumenten av blommor i världen. Det finns nästan 10 000 blomsteraffärer bara i Moskva och mer än 4 000 i St Petersburg. Man tror att den här verksamheten är enkel och vacker och inte kräver betydande ekonomiska investeringar. På detta område råder dock hög konkurrens och uttalad säsongsvariation. Vi berättar hur du öppnar en blomsteraffär och inte brinner ut den första månaden.

Steg 1. Juridisk öppning och dokument

Som privatperson kan du bara arbeta som florist, men även en liten punkt kan inte öppnas. Det är förbjudet för en egenföretagare att sälja det han inte producerat själv (såvida man inte säljer blommor som han själv odlat), samt att anställa personal. Det är bättre för ägaren av en liten butik och köparen av en franchise att registrera sig som en enskild företagare. En juridisk person är ett bra alternativ om verksamheten har mer än en ägare eller flera butiker i staden. 

Nästa steg är att välja ett skattesystem. För enskilda företagare är det förenklade skattesystemet “Inkomst minus kostnader” med en skattesats på 15% av nettovinsten mer lämpligt för en juridisk person – OSNO. Du kan fortfarande arbeta på ett patent (om inkomsten är upp till 60 miljoner rubel per år och personalen är upp till 15 personer.

Viktigt: om du väljer att arbeta med ett patent bör du komma ihåg att även om rapporteringen är enklare i det här fallet finns det fler restriktioner. Så, bara privatpersoner kan köpa blommor från dig (glöm företagsbeställningar). Dessutom är onlinehandel inte tillåten på patentet, det vill säga vid försäljning via webbplatsen måste du föra separata register.

Det krävs ingen licens för att handla med blommor, men följande papper måste lämnas in till den lokala förvaltningen:

  • tillstånd att handla med blommor (utfärdat av Rospotrebnadzor);
  • tillstånd från sanitets- och produktionskontroll;
  • överenskommelser med den sanitära och epidemiologiska stationen, av vilka det följer att anställda förbinder sig att utföra avvattning, desinfektion och desinficering av lokalerna;
  • slutsatsen från SES om lokalernas överensstämmelse med sanitära standarder;
  • ett avtal med företaget för installation och underhåll av ventilations- och luftkonditioneringssystem;
  • allmännyttiga kontrakt (bortskaffande och bortskaffande av kommunalt fast avfall, el, vatten, etc.);
  • register över desinfektionsmedel;
  • journal över alla anställda.

 

Emissionspris

För att öppna en blomsteraffär måste du i början ha cirka 500 – 600 tusen rubel och en krockkudde för de första månaderna i mängden 250 tusen rubel.

I genomsnitt kommer butiken att behöva betala av sig inom ett och ett halvt till två års arbete.

Steg 2. Sök efter lokaler och reparera

Du bör omedelbart bestämma dig för om du ska ha en egen butik eller en blomsterpaviljong. I vilket fall som helst bör punkten placeras på en plats med hög trafik: platser nära tunnelbanan, kaféer, på bullriga gator, i köpcentrum etc. är bäst lämpade. Ett plus skulle vara närvaron av ett stort antal bostadshus eller ett affärscenter i närheten.

Dessutom måste du överväga om du vill öppna en franchisebutik med ett väletablerat system. I det här fallet hjälper franchisegivarens företrädare ofta till att lösa svårigheter och ge råd om affärer. Arbeta på egen hand om du har kommit på ett originellt koncept, vision om rymd och en marknadsföringsplan.

Vid reparation, förutom kassaapparaten och den utrustning som behövs för blommor (kylskåp, floristbord, hyllor för buketter, sekatör, blomsterkniv), behöver du köpa följande tillbehör: presentförpackningar och pappersförpackningar, blomkorgar, band och andra dekorationer. Dessutom säljer blomsteraffärer ofta gratulationskort, heliumballonger, mjuka leksaker, ljus och andra semesterprodukter. Detta kommer att öka inköpskvittot. 

Slutligen är det värt att bestämma sig för om du ska ha en webbutik. Onlineförsäljning är vanligt förekommande inom blomsterbranschen och tillgången på blomleveranser har en betydande inverkan på intäkterna. Den här tjänsten kan dock lanseras senare när du är redo att utöka din verksamhet.

Steg 3. Arbetsautomatisering

För att automatisera arbetet i en blomsteraffär är det viktigt att köpa lämplig utrustning och installera programvara, till exempel Kontur.Market, ATOL Sigma, Litebox. Således kommer det att vara möjligt att inte vara rädd för den mänskliga faktorn och: 

  • hålla korrekta register över produkter;
  • klara av rusningsarbete;
  • skapa lojalitetsprogram och införa rabatter;
  • samarbeta mer effektivt med leverantörer;
  • fjärrövervaka personalens arbete;
  • kontrollera ekonomi;
  • markera statistik

Steg 4. Välja anställda och leverantörer

Först och främst bör företagaren förstå hur arbetet går till. Det är nödvändigt att fördjupa sig i yrket som florist, att studera blommorna, deras namn, villkoren under vilka de lagras bäst, reglerna för att montera en bukett. Dessutom är det värt att komma ihåg krukväxter och torkade blommor och studera dem separat. Som regel kan sådana kurser köpas för cirka 50 tusen rubel.

Då måste du anlita en florist. Det ska inte bara vara snyggt, stresståligt och i god smak – det är viktigt att medarbetaren är artig och vänlig mot kunderna, eftersom det beror på honom om gästerna kommer tillbaka. 

Särskild uppmärksamhet bör ägnas valet av leverantör. Som regel köps blommor antingen genom förbeställning, eller sådana som leverantören har i lager efter leverans. Det första alternativet är lämpligt för de ägare som redan har både stamkunder och utvecklade recept på buketter för säsongen. I ett annat fall är det värt att titta närmare på blommorna i fri försäljning.

Erfarna ägare rekommenderar att beställa cirka 60-90% av blommorna från en leverantör. Eftersom du inte längre kommer att vara en slumpmässig motpart för honom kan du komma överens om rabatter eller efterskottsbetalning. Dessutom, för ett antal leverantörer, är leverans i Ryssland gratis, från ett visst orderbelopp.

En viktig nyans är att blommor snabbt tappar sin presentation, så du bör börja köpa när din blomsteraffär redan har all förvaringsutrustning och du har satt ihop ett team.

Steg 5. Kundbas

För att blomsteraffären ska bli lönsam så snart som möjligt är det bättre att annonsera den ett par veckor innan öppning. Enligt experter är “mun till mun”, när en klient ger en annan råd om en punkt, inte lika effektivt på detta område som själva reklam. Det kan vara i sociala nätverk, i media och på gatuläktare. På butikens öppningsdag är det värt att organisera en semester för de första gästerna. 

Varumärket måste vara minnesvärt för att vinna köparens förtroende och göra denne lojal. Utfärdandet av bonuskort, presentkort och rabatter kommer att hjälpa till att utöka kundbasen.

Inte utan risker

Man bör komma ihåg att blomsterbranschen kännetecknas av hög konkurrens. Det finns 9 704 blomsteraffärer i Moskva och över 4 000 i St Petersburg.Svårigheten kan ligga i att de flesta av dessa företag redan har bildat sin egen kundbas.

Dessutom har denna verksamhet en uttalad säsongsvariation. Ägaren riskerar att ådra sig betydande kostnader om han felaktigt planerar volymerna för försäljning. Det är viktigt att komma ihåg att i blomsterbranschen kallas sommaren för den “döda” säsongen, till skillnad från februari, mars, september och december.

Slutligen är blommor en mycket lättförgänglig vara, vilket också kan leda till oförutsedda förluster.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here