Den franska däcktillverkaren Michelin var på väg att sälja sin ryska fabrik och har redan hittat en köpare till tillgången. De kan bli distributör av Power International Tyres LLC. Experter anser att ett sådant scenario för försäljningen av anläggningen är “bra”, även om det kommer att ta minst ett år att starta om det.
Kommersant-källor berättade att Michelin och Power International Tyres är nära att sluta en affär. En representant för det franska företaget bekräftade att alternativet att sälja ryska tillgångar övervägs. Han specificerade dock inte vem som skulle bli den nya ägaren till fabriken i Moskvaregionen.
Fabrik i Davydovo
Michelin förhandlar om försäljning av en fabrik i Moskvaregionen. Anläggningen med en kapacitet på 1,5-2 miljoner däck per år (främst för personbilar) lanserades 2004. Tillgången spelade ingen betydande roll för den franska koncernens intäkter: produktionen i Ryska federationen stod för endast 1 % av den totala produktionen av Michelin och 2 % av försäljningen.
I mars 2022, mitt i starten av en militär operation i Ukraina, avbröt Michelin verksamheten i Ryssland. Inklusive arbetet i anläggningen nära Moskva stoppades. Senare meddelade företagets ägare att han skulle tvingas lämna marknaden och överföra tillgången till lokal ledning.
Michelin nämnde tekniska problem som orsaken till detta beslut – svårigheter med leverans av komponenter “under förhållanden av allmän osäkerhet.”
I sin rapport om resultatet av första halvåret 2022 uppskattade den franska koncernen förlusterna från arbetsstoppet i Ryssland till 202 miljoner euro. Företaget hade 1 000 anställda i landet, varav 750 vid fabriken i Davydovo.
I början av detta år meddelade Michelin att man överväger flera scenarier för att lämna den ryska marknaden. Inklusive företaget tillåter försäljning av en anläggning nära Moskva till tredje part. Men sökandet efter en köpare och förhandlingar drog ut på tiden, noterade oron.
Vad är känt om den potentiella köparen
Power International Tyres LLC registrerades 2000. Företaget är specialiserat på försäljning av fälgar, importerade och inhemska däck och andra produkter.
Enligt Kommersant fick företaget i oktober 2022 överensstämmelsecertifikat för däck av det kinesiska märket Hifly för bilar och lastbilar.
Försäljningen av den ryska Michelin-fabriken till denna distributör är “ett bra alternativ”, säger Mikhail Burmistrov, chef för Infoline-Analytics. Samtalspartnern konstaterar att företaget redan samarbetar med kinesiska leverantörer och kan komma att utöka detta partnerskap i framtiden.
Ändå kommer det att vara svårt att snabbt ladda företaget i Davydovo ens med en fjärdedel, säger Burmistrov. Enligt hans uppfattning kommer det att ta åtminstone flera månader att starta om fabriken, eftersom den nya ägaren måste bygga om leveranskedjorna. I detta avseende kommer det att vara möjligt att helt återuppta anläggningens arbete tidigast om ett år, avslutade han.
Vad händer på marknaden
Michelin är den näst största däcktillverkaren i världen. Företaget blev det första bland utlänningar som lyckades lokalisera produktionen av sina produkter i Ryssland.
Finska Nokian Tyres var dock den största aktören på den lokala marknaden. Hösten 2022 tillkännagav företaget planer på att sälja sin fabrik i Vsevolozhsk med en kapacitet på 17 miljoner däck per år. Tatneft har för avsikt att köpa fabriken för 400 miljoner euro. I början av året godkändes affären av Federal Antimonopoly Service.
Förutom Michelin och Nokian Tyres har andra stora aktörer avbrutit sin verksamhet i Ryssland. Bland dem finns japanska Bridgestone och tyska Continental. Utländska företag angav störda leveranskedjor som huvudorsaken.
Ett annat företag, italienska Pirelli, har beslutat att begränsa driften av sina fabriker och avbryta investeringar i Ryssland. I synnerhet minskade den produktionsvolymen till den miniminivå som krävs för att uppfylla skyldigheterna gentemot ryska anställda.
Under de senaste åren har i genomsnitt 30-40 miljoner däck per år sålts i Ryska federationen. I september uppgick deras lager i landet till mer än 80 miljoner stycken, rapporterade Honest Sign. TsRPT (märkningssystemoperatören) uteslöt då möjligheten till brist på däck. De sa att lagren kommer att fyllas på på bekostnad av den återstående produktionen och importen i landet.